Glasba

01. 10. 2014

Billy Martin’s WICKED KNEE (NY), Kar Češ Brass Band (Cerkno)

Kino Šiška v sodelovanju z Jazz Cerkno najavlja koncert newyorške zasedbe Billy Martin’s WICKED KNEE in zasedbe Kar Češ Brass Band iz Cerknega. Ta “freaky avant brass band”, kot se Billy Martin (bobni), Curtis Fowlkes (pozavna), Marcus Rojas (tuba) in Steven Bernstein (trobenta) radi opisujejo, je pravzaprav “all-star” zasedba modernega groove-jazza. Martin je tisti iz Medeski Martin &

Kino Šiška v sodelovanju z Jazz Cerkno najavlja koncert newyorške zasedbe Billy Martin’s WICKED KNEE in zasedbe Kar Češ Brass Band iz Cerknega.

Ta “freaky avant brass band”, kot se Billy Martin (bobni), Curtis Fowlkes (pozavna), Marcus Rojas (tuba) in Steven Bernstein (trobenta) radi opisujejo, je pravzaprav “all-star” zasedba modernega groove-jazza. Martin je tisti iz Medeski Martin & Wood, Fowlkes je eden od nepogrešljivih kreativcev “NY downtown” scene že od haranja z Lounge Lizards naprej, Bernstein je prva trobenta eksplozivnih Sex Mob, z Rojasom pa sta med drugim tudi motorja avant-jazz tria Spanish Fly. Večer bo otvorila prodorna cerkljanska banda Kar Češ Brass Band, ki se je v minulih letih izkazala z nastopi tudi na pomembnih evropskih festivalih, kot sta Saalfelden Jazz in Umbria Jazz.

Rad si nas predstavljam kot bend iz lokala za cesto, če to sploh obstaja,” pravi Billy Martin o svojem novem kvartetu Wicked Knee. Na kar lahko odgovorimo edino tako: no, če prej ni obstajalo, pa obstaja zdaj.

Martin, zadnji dve desetletji bobnar tria Medeski Martin & Wood, ki preči žanre, je hotel, da bi bil njegov novi projekt nekaj povsem drugega, kot so od njega vajeni slišati njegovi oboževalci. Glede na to, da zasedba vključuje le pozavnista Curtisa Fowlkesa, Marcusa Rojasa na tubi, trobentača Stevena Bernsteina in Martina kot svojo lastno ritem sekcijo, so primerjave s čimerkoli, kar že obstaja, malo verjetne. Martin zasedbo Wicked Knee naslavlja kot “ragtime funk” in po enem samem prisluhu prvencu istoimenskemu EP-ju, ki vsebuje šest posnetkov (in bonus komad) boste dobili potrditev, da opis drži kot pribit.

Wicked Knee,” pravi Martin, “je katarzična, na čustvih osnovana zasedba, prvenstveno namenjena situacijam, ki ljudi spodbujajo, da se sprostijo, muzicirajo, se posvetijo in zabavajo. Potem pa dodamo še avantgardne medigre za ustvarjanje napetosti in sprostitve.

Kot pojasnjuje Martin, si je nenavadno zasedbo Wicked Knee domislil, ker “sem vedno hotel delati s pihali in bobni, a nikoli nisem imel časa ali živcev, da bi to speljal. Vedel sem, da mi bo uspelo, ko sem Stevena prosil, naj mi pomaga poiskati nekaj glasbenikov za Life on Drums (Martinov izobraževalni, anti-poučni DVD, ki je izšel pri Vongole Films). Hotel sem nekaj pihal z vnaprej posnetim ritmom bobnov. V filmu se je to znašlo kot zelo kratek zaključni nastop po imenu ʻMuffalettaʼ. Ko smo zaključili s projektom, sem se zavedel, da je to moja nova zasedba. Poslušal sem veliko terenskih posnetkov z vseh koncev afriške celine, kjer obstajajo zelo močne zasedbe, ki uporabljajo rogove ali pihala in bobne. Sprva je bilo to tisto, kar me je navdušilo.”

Martin je pred ustvanovitvijo Wicked Knee pri več projektih sodeloval z Bernsteinom, ki je na newyorški osrednji sceni in drugod zelo cenjen kot član zasedb Sex Mob in the Millennial Territory Orchestra, pa tudi kot spremljevalni glasbenik za celo vrsto različnih glasbenikov od Arethe Franklin in Stinga do jazzistov Sama Riversa in Roswella Rudda. Z Rojasom – ki se lahko pohvali s svojima zasedbama Spanish Fly in Les Miserables Brass Band, pa tudi z nastopi z Michaelom Jacksonom, Rayem Charlesom, Paulom Simonom, Steviejem Wonderjem, Queen Latifo in mnogimi drugimi – je Martin igral le nekajkrat, večinoma v živo. Fowlkes, ki je že dolgo stalnica na newyorški sceni in je igral z the Lounge Lizards, the Jazz Passengers, Charliejem Hadenom, Johnom Zornom in drugimi, zaokroža zasedbo kot izjemno primeren glasbenik.

Bernstein o oblikovanju zasedbe z Martinom pravi: “Z Billyjem skupaj preigravava glasbo že 20 let … in od tega že 15 let govoriva o tem, da bi spravila skupaj nek projekt. Wicked Knee je čarobna kombinacija glasbenikov … ki je koncept pihalnega orkestra ponesla na povsem novo področje. Pametna glasba za vaša telesa.”

Ime zasedbe Wicked Knee se, kot pravi Martin, navdihuje: “Pri kompilaciji ženinega prijatelja, ki jo je ta poimenoval Shake Your Wicked Knees. To kompilacijo, ki je nabor klavirskih ragtime, blues in stomp melodij, sem si sposodil in navdušila sta me njena atmosfera in naslov. Všeč mi je, da izvira iz izrazoslovja Afroameričanov, hkrati pa ima nekoliko nadrealističen pridih. Všeč so mi naslovi, ki jih je mogoče interpretirati na več načinov, s čimer ohranjajo nekoliko skrivnostnosti.”

Od šestih posnetkov na EP-ju jih je pol spisal Martin, preostali trije pa so priredbe. Skladba “El Ritmo”, ki jo je napisal Lee Collins, je v samem začetku služila kot podlaga Martinovemu preblisku, da bi z Bernsteinom osnoval bend. “Yasisa Bambuta” je kongovska melodija, ki jo je zložila Rosalie Diop, “Am I Blue” pa je klasika Ika in Tine Turner, ki se na EP-ju znajde v celotni različici, dolgi pet minut in pol, ter v krajši verziji, ki traja malo več kot tri minute.

Če pogledamo še izvirne skladbe, Martin za “Remington 411” pravi, da je nastala: “Med eksperimentiranjem s kvartetom bas klarinetov po imenu Edmund Welles, ko sem bil lani rezidenčni umetnik v Montalvo Arts Centru v kalifornijski Saratoga. Dalje sem jo razvijal s študentsko zasedbo na kampu MMW in jo nazadnje razdelal med snemanjem z Wicked Knee, ko sem za novo dimenzijo v slogu melodij televizijskih detektivk iz 70-ih dodal DJ Oliva, »Remington 411« izvira iz mojega tedanjega branja, namreč knjige Samo mulca, ki jo je napisala Patti Smith. Imela je pisalni stroj Remington, zato se skladba navezuje na pisalne stroje in orožje.”

Skladba “Cry”, ki je dolga slabi dve minuti, je še ena Martinova kompozicija. Prvič jo je izvajal s kvartetom bas klarinetov, potem pa je Bernstein nasnel trobento, Martin pa je prav tako nasnel bobne. Zadnja avtorska skladba »Congo March« je precej kratka z dobrima dvema minutama, vendar učinkuje zelo udarno, saj vsi štirje glasbeniki dobijo priložnost za divje pihanje.

Čeprav zvok zasedbe Wicked Knee nima dosti skupnega z Medeski Martin & Wood, Martin ne dvomi, da bodo oboževalci njegove starejše zasedbe lahko začutili groove. “Če to povežen s svojim delovanjem pri MMW, gre pravzaprav za uravnoteževanje vsega, kar počnem,” pravi Martin. “Wicked Knee je protistrup za MMW. V tej zasedbi sem bolj glavni, zato si prizadevam, da s pomočjo neverjetnih posameznikov mojo vizijo uresničimo čimbolj neokrnjeno.”

“Billyjev koncept žepnega pihalnega orkestra se odpira nešteto vplivom,« pravi Fowlkes. “Od Konga do avantgarde, Wicked Knee zavzemamo svež pristop.”

Tole je neverjetno kolektivna izkušnja,” dodaja Martin. “Kot solo glasbenik tega ne bi mogel početi. V tej zasedbi nimamo nobenih električnih ali sozvočnih instrumentov, kar je popolno ravnotežje tistemu, kar počnemo v MMW. Nikoli ne bi hotel, da se karkoli vmešava v mojo aktivnost v zasedbi Medeski, Martin and Wood, vendar se mi zdi, da je napočil čas za nekaj novega. Instrumentalno je to precej edinstvena zasedba in štirje posamezniki res dobro funkcioniramo skupaj na način, ki ga, kot se mi zdi, še ni bilo. Ko se zaveš, da si v ansamblu, kjer vsi štirje posamezniki opredeljujejo celoto, moraš to podpreti in vložiti vso svojo energijo. To je res pravi bend.”

Kar Češ Brass Band

Cerkljanska brass zasedba ima po več kot petnajstletnem delovanju za seboj že ogromno število nastopov. Bili so malodane že v vsakem slovenskem kraju, še posebej zadnje čase pa vse več gostujejo tudi izven države. Med najuspešnejše invazije štejejo udeležbe na festivalih, kot so: Umbria Jazz Balkanic Windows v Beogradu, Femuka in Haizetara v Španiji, Skopje Design Week, Saalfelden Jazz, Mikser Festival, Druga godba, Jazz Cerkno, Marezijazz, Festival Bled, Festival Lent, Ana Desetnica, Magdalena in bombardonije Kina Šiške, Metelkove, Koupa festa, Rock Otočca … Inspiracijo iščejo predvsem v pouličnem jazzu New Orleansa, zimzelenih melodijah bivše domovine in destiliranih produktih iz domačega sadja.

Zasedba
Tadej Bizjak – altsaksofon
Jaka Ahačevčič – tenorsaksofon
Matjaž Lenarčič Buco – trobenta
Florjan Kobal – trobenta
Matija Mlakar – pozavna
Marko Obid – pozavna
Rok Šinkovec – tuba
Alen Bogataj – mali boben
Matija Purgar – veliki boben
Pegam Podobnik – tolkala

http://www.karces.com

Predvaja se…