Med 21. in 28. novembrom bo potekal že 14. CoFestival, mednarodni festival sodobnega plesa, ki nastaja v organizaciji Nomad Dance Academy Slovenija in Centra urbane kulture Kina Šiška ter ob podpori partnerjev. Z letošnjim programom festival izpostavlja, da so naša telesa vselej del nečesa večjega. V tem je tudi moč plesa.
Umetnost plesa je ena redkih umetniških praks brez posredniškega nadomestila. Tako rekoč nemogoče si jo je vzeti domov. Nobena knjiga, plošča ali posnetek nam ne zmoreta nadomestiti izkušnje plesnega dela, osredotočenega na človeško telo. Ta izkušnja je na voljo večinoma zgolj v živo, kadar nismo sami. Slednje dejstvo nam je s svojo skupnostno karakteristiko blizu, vse dokler ples ne spregovori tudi o pogledih, ki so pritrjeni na stene v obliki nadzornih kamer, da bi prepoznali oblike človeške kinetike in informacije o naši prisotnosti poslali v centre nadzorov. S slednjim se ukvarja predstava Marka Milića in Uroša Krčadinaca Brez koraka, ki bo na CoFestivalu izvedena v okviru evropskega projekta Modina, posvečenega razmerju med koreografijo in tehnologijo ter umetno inteligenco. Kino Šiška je partner tega projekta.
Centri nadzora pa niso vselej izključno zunanje instance. Ker smo v spektaklu sveta gledana bitja, kot nekje pravi Maurice Merleau-Ponty, so nadzorne kamere v naših lastnih očeh – hočemo ali nočemo – velikokrat oblika samokontrole. Zrcalna podoba v naših lastnih očeh je svojevrstna nadzorna kamera, ki lahko od časa do časa zazna tudi tujke, ki jih ni sposobna pripisati sebi. Operacijo samo-ogleda je mogoče, tako kot v solu Sonje Pregrad Objekt plesa, vzeti kot queer metodo in ples ali telo gledati drugače.
Predstave Dance On Ensemble (Izdelovanje plesov, plesni večer z deli Mercea Cunninghama, Marthe Graham, Tima Etchellsa in Mathilde Monnier) ter Andreje Rauch Podrzavnik in Milana Tomášika (Cage Open. Tovornjak, ki se pelje mimo glasbene šole) so povezane s paradigmatskim prelomom v sodobnem plesu, ki je pod vplivom nazorov ameriškega skladatelja Johna Cagea prekinil s težnjo, da mora biti plesna koreografija skomponirana z avtoriteto koreografovega zunanjega pogleda. Namesto tega je podvržena lastnim notranjim mehanizmom, ki jo gradijo z reševanjem koreografskih problemov, ne da bi ti bili nujno optične narave. Takšno razumevanje je močno razprostrlo ustvarjalno participacijo, s katero plesalke in plesalci niso bili več izključno instrumenti koreografovega pogleda, ampak soustvarjalci umetniških del. Pod vplivom evropskega konstruktivizma in s Cageevim zanimanjem za čutne lastnosti vsakdanjega okolja se je v plesu vzpostavil prostor za širok spekter tega, kaj vse je lahko koreografija, ne da bi morala na vsak način biti vizualno všečna.
Pogled drugega ali drugi pogled postane zagaten, kadar želi biti naš koreograf. Umetnost performansa, s katero že več kot pol stoletja sodeluje tudi sodobni ples, je učinkovita predvsem zaradi tega, ker vztrajno spodkopava in problematizira koreografovo avtoriteto, zaradi katere lahko koreografa razumemo tudi kot družbeno normo. Predstavi Haralda Beharieja (Batty Bwoy) in Tirana Willemseja (blackmilk) se osredotočata na spolne vidike te norme in se spopadata s tem, kar želi uveljaviti. Petja Golec Horvat (moj privatni lastni*) in Bor Prokofjev (Equilibrium) po drugi strani svoje razmerje z njegovimi zahtevami premišljeno razgibata v različnih eksistencialističnih plesnih krajinah.
S solom Temna pesem (1937), ki danes sodi v kanon sodobne plesne umetnosti, bo prvič domačemu občinstvu na ogled kakšno delo ameriške koreografinje Marthe Graham. V tridesetih letih preteklega stoletja je plesno odgovarjala na špansko državljansko vojno in vzpon nacizma v tretjem rajhu. Umetnost plesa je s tem izrazila svojo solidarnost z bojem za reči, ki so nam skupne in ki jih moramo kot človeška skupnost deliti. Pionirke modernega plesa so menile, da s plesnimi soli plešejo skupnost ali duet s tem, kar jih obkroža, zato nikoli niso imele občutka, da so v plesnih solih same. Isabelle Schad v Študijah brezmejnosti #2 – Golota in krajina ubere obratno pot, saj skupino teles preplete v mnoštvenost, v kateri samota izgine. Sylvain Huc in Mathilde Olivares pa v Novem življenju ustvarita nekakšen temeljni plesni duet, ki želi počastiti radost skupnega plesnega dela.
Programi CoFestivala, mednarodnega festivala sodobnega plesa, so svoje motivacije vselej iskali prav v tem izhodišču, ki se zdi leta 2025 pomembnejše kot kadarkoli doslej. Naša telesa so vselej del nečesa, kar je večje od nas samih. Četudi nas utegne to dejstvo kdaj tudi preplašiti, je moč plesa prav v njegovi umeščenosti v telesa skupnosti. Ko se nam v umetnosti plesa primerijo čarovnije, ki jih skupaj prepoznamo, nas to hkrati razveseli. Takrat vemo, da nismo sami.
Označite si koledarje in spremljajte kanale CoFestivala, več podrobnosti o programu bomo delili kmalu!
Festivalske vstopnice so že v prodaji!
Vstopnice za posamične dogodke v prodaji kmalu.
21.–28. november 2025
Predfestivalski dogodek:
ČET, 20. 11., 16.00–20.00 / Kino Šiška, Komuna
Politična udeležba za vse – za Evropo enakopravnih
skupščina
Srečanje bo potekalo kot strukturirana razprava z namenom, da se oblikujejo priporočila in predlogi, ki bodo prispevali h krepitvi vključevanja migrantov in migrantk v družbo. Priporočila bodo posredovana odgovornim institucijam.
Vstop prost.
_________________________________________________________________________
PET, 21. 11., 18.00–19.00 / Kino Šiška, zgornje preddverje
Ann Papoulis o delu Mercea Cunninghama
pogovor
Srečanje bo potekalo kot strukturirana razprava z namenom, da se oblikujejo priporočila in predlogi, ki bodo prispevali h krepitvi vključevanja migrantov in migrantk v družbo. Priporočila bodo posredovana odgovornim institucijam.
Vstop prost.
PET, 21. 11., 19.00–22.00 / Kino Šiška, zgornje preddverje
Slovenski gledališki založniki na CoFestivalu
prezentacija/sejem
Tiskane izdaje mreže Slovenskih gledaliških založnikov – Emanata, Knjižnice MGL, Maske Ljubljana in SLOGI-ja – bodo na voljo za nakup po sejemskih cenah.
Vstop prost.
PET, 21. 11., ob 20.00 / Kino Šiška, Katedrala
Sylvain Huc & Mathilde Olivares: NOVO ŽIVLJENJE
plesna predstava I otvoritev
Novo življenje Sylvaina Huca in Mathilde Olivares je plesni duet, zasidran v radikalnost sedanjega trenutka in v raziskovanje skupnega. Kontemplacija življenja v času, v katerem nam politika prireja konec sveta.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
SOB, 22. 11., ob 18.00 / Viba Film, mali atelje
Tiran Willemse: BLACKMILK
plesna predstava*
Plesni solo preplete geste uniformiranih bobnarskih mažoretk, belih ženskih starlet in črnskih maskuliničnih raperskih zvezd ter raziskuje, kako gibanje opredeljuje kulturno kodirane drže posameznih socialnih skupin in manifestacije moškosti.
*Predstava bo izvedena v angleškem jeziku.
Vstop prost.
SOB, 22. 11., ob 20.00 / Stara mestna elektrarna
Andreja Rauch Podrzavnik & Milan Tomášik: CAGE OPEN. TOVORNJAK, KI SE PELJE MIMO GLASBENE ŠOLE
plesna predstava z glasbo v živo I premiera
Plesalca in koreografa Andreja Rauch Podrzavnik in Milan Tomášik v delu Cage Open spletata povezave med »odzivnim telesom« in v živo izvedenimi skladbami Johna Cagea, enega od osrednjih imen avantgardne glasbe 20. stoletja. Redko in izjemno sodelovanje.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
NED, 23. 11., ob 19.00 / Španski borci, zgornje preddverje
Slavčo Dimitrov: ANARCHIC BODIES: Corporeal Materialism, Affects and the Political
predstavitev knjige*
V tesni navezavi s telesnostjo in afekti Dimitrov premišljuje, kako bi si lahko zamislili in udejanjili »politično« kot radikalno razliko – nepredvidljivi trenutek, ki hkrati omogoča kot tudi razgrajuje družbene osnove.
*Pogovor bo potekal v angleškem jeziku.
Vstop prost.
NED, 23. 11., ob 20.00 / Španski borci, Velika dvorana
Sonja Pregrad: OBJEKT PLESA
plesna predstava
»Kaj nam lahko drag persona z imenom Objekt plesa pove?,« se sprašuje Sonja Pregrad s svojim neobičajnim, intimnim in hkrati družbeno naelektriziranim koroegrafskim predlogom.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
PON, 24. 11., ob 18.00 / Stara mestna elektrarna
Harald Beharie: BATTY BWOY
plesna predstava in pogovor
*
Harald Beharie je s solom Batty Bwoy (»peder« oz. »ritopik«) dodobra pretresel mednarodni plesni prostor. Z ambivalentno pojavo, ki niha med osvobojeno močjo, radostjo in nasiljem, subvertira mite o črnem queer telesu.
*Pogovor bo potekal v angleškem jeziku.
*V predstavi je prisotna golota.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
PON, 24. 11., ob 21.00 / Kino Šiška, Katedrala
Andreja Rauch Podrzavnik: GUBA
likovno uprizoritveni dogodek v treh delih
Guba Andreje Rauch Podrzavnik plesno-gibalnim sekvencam ustvari vrsto prostorskih, materialnih, svetlobnih in zvočnih vzporednic, ki koreografijo razširjajo v druge medije.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
TOR, 25. 11., ob 19.00 / Lutkovno gledališče Ljubljana
Dance On Ensemble: IZDELOVANJE PLESOV (z deli Mercea Cunninghama, Marthe Graham, Tima Etchellsa in Mathilde Monnier)
plesne predstave, predavanje in pogovor*
Izdelovanje plesov je hranljiv obrok plesne zgodovine, začinjen s plesno sedanjostjo. Dance On Ensemble je k sodelovanju povabil Mathilde Monnier in Tima Etchellsa, da ustvarita svoj umetniški odziv na kultni deli Mercea Cunninghama (odprto koreografsko delo Zgodba iz leta 1963) in Marthe Graham (solo Temna pesem iz leta 1938, nastal kot odziv na špansko državljansko vojno in vzpon fašizma v Evropi). Zgodovinski uvod v predstavo/predavanje ob 18.30.
*Pogovor bo potekal v angleškem jeziku.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
SRE, 26. 11., ob 17.00 / Kino Šiška, Katedrala
Liis Vares & Taavet Jansen: ŠE VEDNO SE PREMIKA
VR instalacija*
Liis Vares in Taavet Jansen sprašujeta, kako bivamo v svetu, v katerem tehnologija razširja in posreduje človeško izkušnjo. Obiskovalci so povabljeni v izkušnjo, ki združuje fizični prostor in navidezno resničnost.
*Predstavitev bo potekala v angleškem jeziku.
Vstop prost.
SRE, 26. 11., ob 19.30 / Stara mestna elektrarna
Isabelle Schad: ŠTUDIJE BREZMEJNOSTI #2 – Golota in krajina
plesna predstava
Študije brezmejnosti #2 so koreografska instalacija, v kateri koža postane polje odnosov in skupnosti, kot zrcalo, ki vrača odsev, in privlači, kar se razprostira. Pred predstavo bo potekal senzorični uvod v predstavo (ob 19.00).
*V predstavi je prisotna golota.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
ČET, 27. 11., 11.00–15.00 / Stara mestna elektrarna
ISABELLE SCHAD: masterclass
delavnica za plesalce*
Isabelle Schad bo na delavnici izhajala iz somatskih načel in koreografskih praks, ki jih razvija tudi pri lastnem delu skupinskih predstav. Udeleženci bodo raziskovali pojem subjektivnosti znotraj kolektivnega gibalnega telesa, ki lahko deluje le kot celota.
*Delavnica bo potekala v angleškem jeziku.
Vstop prost.
ČET, 27. 11., 14.00–18.00 / Kino Šiška, Komuna
Ruth Gibson & Bruno Martelli: NINO
plesna instalacija*
nino je spekulativna simulacija in potopitvena izkušnja, ki tesnobo, povezano z umetno inteligenco, preoblikuje v prihodnost okrepljene povezanosti z našimi telesi, drug z drugim in z naravo.
*Dogodek bo potekal v angleškem jeziku.
Vstop prost.
ČET, 27. 11., ob 19.00 / Plesni teater Ljubljana
Petja Golec Horvat: MOJ PRIVATNI LASTNI*
plesna predstava*
moj privatni lastni* materialne lastnosti telesa in vizualnih podob preplete s filmskim pogledom v krajino razprostrtega časa, ki učinkuje z vzdušji in melahnoličnim ritmom bivanjskih prostranosti.
*Predstava bo potekala v angleškem jeziku.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
(Vstopnica velja tudi za predstavo Equilibrium)
ČET, 27. 11., ob 20.15 / Plesni teater Ljubljana, preddverje
Nika Arhar & Jasmina Založnik (ur.): BODIES OF DANCE: Aspects of Dance as Cultural, Political, and Art Work in Yugoslavia and After
predstavitev knjige*
V pogovoru z avtorji bomo predstavili knjigo Bodies of Dance, ki je nastala kot rezultat kolektivnega dela mreže NDA. Kaj prinaša zgodovinjenje sodobnoplesnih praks dvajsetega stoletja v Sloveniji, Srbiji, Severni Makedoniji in na Hrvaškem?
*Pogovor bo potekal v angleškem jeziku.
Vstop prost.
ČET, 27. 11., ob 21.00 / Plesni teater Ljubljana
Bor Prokofjev: EQUILIBRIUM
plesna predstava
Equilibrium je premišljena montaža kinetičnih destilatov, jasnih gibalnih akcij, ki Prokofjeva zanimajo v skrajnostih. Tam postanejo semantično goste snovi za premišljevanje o človeškem položaju v svetu in naših samopripovedih.
Predprodaja: 8 €, na dan: 10 €
(Vstopnica velja tudi za predstavo moj privatni lastni*)
PET, 28. 11., ob 10.00 / Kino Šiška, Komuna
Igor Štromajer & Jan Rozman: Zgodovinski primeri povezovanja tehnologije s koreografskim delom II
seminar*
Z režiserjem tretje generacije in in koreografom, plesalcem in performerjem mlajše generacije bomo predstavili primere, pri katerih se performativne ali plesne prakse srečujejo s tehnološkimi orodji.
*Dogodek bo potekal v angleškem jeziku.
Vstop prost.
PET, 28. 11., ob 14.00 / Kino Šiška, Komuna
PLES IN TEHNOLOGIJA
seminar*
V okviru seminarja bodo potekale predstavitve in razprave o rešitvah, razvitih v evropskem sodelovalnem projektu MODINA (Gibanje, digitalna inteligenca in interaktivno občinstvo).
*Dogodek bo potekal v angleškem jeziku.
Vstop prost.
PET, 28. 11., ob 20.00 / Kino Šiška, Katedrala
Marko Milić & Uroš Krčadinac: BREZ KORAKA
participatorna predstava*
Kako pretentati tehnološki nadzor nad našim premikanjem? Kako se izmakniti tehnološkemu nadzoru, ki je osredotočen izključno na človeško kinetiko? Brez koraka (2025) je koreografska raziskava svojevrstne razbojniške rabote.
*Predstava bo potekala v angleškem jeziku.
Vstop prost.
Organizacija: Kino Šiška in Nomad Dance Academy Slovenija