Glasba

27. 11. 2014

Einstürzende Neubauten – Lament

2x Blixa + 2x Hacke -> Einstürzende Neubauten v polni postavi v Šiški! Potem ko sta frontman Blixa Bargeld in basist/producent Alexander Hacke že dvakrat gostovala v Šiški s svojimi stranskimi projekti, se jeseni končno obeta zadetek v polno! Ekskluzivni nastop legendarnih berlinskih industrialcev s povsem novim projektom, ki je posvečen izbruhu I. svetovne vojne

2x Blixa + 2x Hacke -> Einstürzende Neubauten v polni postavi v Šiški!

Potem ko sta frontman Blixa Bargeld in basist/producent Alexander Hacke že dvakrat gostovala v Šiški s svojimi stranskimi projekti, se jeseni končno obeta zadetek v polno! Ekskluzivni nastop legendarnih berlinskih industrialcev s povsem novim projektom, ki je posvečen izbruhu I. svetovne vojne pred 100 leti.  Koncertna predstavitev tega izvenserijskega projekta je omejena na le dobrih deset nastopov po Evropi.

Bam!

Nekoč pred davnimi časi … okoli leta1980 je veliko mladih ustvarjalnih ljudi izjemno politično situacijo v Zahodnem Berlinu dojemalo kot povsem navadno in hkrati kot situacijo, v kateri se zdi, da je vse mogoče. Ko so Blixo Bargelda vprašali, ali bi 1. aprila 1980 nastopil v klubu Moon, je pristal, si izmislil band Einstürzende Neubauten in potem poklical nekaj prijateljev. Prvotno postavo benda so sestavljali glasbeniki, ki so bili tisti večer slučajno prosti: Blixa Bargeld, Gudrun Gut, N. U. Unruh in Beate Bartel. Leta 1981 so Blixa Bargeld, N. U. Unruh in FM Einheit v studiu posneli neslišen LP Kollaps, ki predstavlja čelni napad na tedanje načine poslušanja, mainstream je namreč poskrbel za gluhoto. Zasedba je (med drugim) zaradi pomanjkanja denarja imela nabor instrumentov, ki so jih sestavljali »najdeni« in doma narejeni objekti iz jeklene pločevine, svedrov in kladiv, nekakšen »ne-glas«, ki je znal izvleči besedilo iz drobcev nemških besed, in profesionalna studijska oprema, ki so jo kljub svojemu odnosu do tehnološkega obdelovanja redno uporabljali.

Konstrukt Einstürzende Neubauten je na podlagi takšnega pristopa postal eden redkih nemških bendov, ki je ustvarjal pristne impulze z mednarodnim dometom. Navdihovali so številne druge zasedbe in umetnostne žanre od plesnega gledališča do likovne umetnosti in filma – od Christopha Schlingensiefa do Quentina Tarrantina … Posledično so jih leta 1982 na vsem lepem povabili na documento 7 v Kassel, leta 1986 pa so zastopali Nemčijo na bienalu v Parizu in potem še na EXPU v kanadskem Vancouvru.

Nato so v 34 letih sledile številne produkcije in obsežne koncertne turneje, nazadnje turneja po Avstraliji leta 2013, v letu 2014 pa bo pozornost usmerjena prav na Einstürzende Neubauten, saj Goethe Institute pripravlja mednarodno razstavo o umetnosti osemdesetih let dvajsetega stoletja.

Einstürzende Neubauten so trenutno spet v studiu, kjer ustvarjajo novo, čisto posebno kompozicijo – glasbeno delo o izbruhu prve svetovne vojne pred sto leti, ki bo premierno predvajano 8. novembra 2014 v belgijskem Diksmuidu. V tem delu bodo svoje pristope, ki so izrazito vezani na tradicijo avantgarde, povezali s prvim globalnim dogodkom, ki je pretresel ves svet. V ta namen so izvedli obsežne raziskave avdio posnetkov vojnih ujetnikov z vsega sveta, ki so nastali v letih 1914–16 (posneli so jih v enem prvih večjih ujetniških taborišč v bližini Berlina) in jih hranijo v zvočnih arhivih Humboldtove univerze v Berlinu in v Deutsches Rundfunkarchiv (arhivu nemške radiotelevizije). Poleg tega bodo v kompozicijo vpeljali tudi materiale, ki so jih podrobno pregledali in preposlušali v dresdenskem Militärhistorisches Museumu. V avdio posnetke vojnih ujetnikov bodo povezali in vključili zgodovinske glasbene navezave na dve najstarejši glasbeni obliki, žalostinko in motet (flamskega renesančnega skladatelja na temo biblične zgodbe izgubljenega sina).

Ponovno odkrivajo tudi glasbo legendarnih »Harlem Hell Fighters« – prve afroameriške bojne enote, člani katere so se prvič skupaj borili v prvi svetovni vojni, ko so jih Američani kot okrepitve posodili Francozom – s čimer bo ta končno prejela priznanje, ki si ga zasluži.

Instrumenti zasedbe Einstürzende Neubauten, ki jih sestavljajo jeklo, vokal, objets trouvés in inovativna najnaprednejša tehnologija, bodo tokrat obogateni z godalnim orkestrom. Rezultat projekta ne bo koncert, posvečen prvi svetovni vojni, temveč kompozicija, ki se bo izkristalizirala iz več povezanih tem: »erst muss man Platz schaffen, damit etwas Neues entstehen kann« (»Najprej je treba narediti prostor, da lahko potem ustvariš nekaj novega« – Blixa Bargeld).

Predvaja se…